Selasa, 19 April 2016

TERAPI PENDIDIKAN TAHUN 5: SEKOLAH KEBANGSAAN POS BROOKE

                15 guru pelatih  PPSIMP Pemulihan Sem 2 telah mengadakan program terapi pendidikan tahun 5 di Sekolah Kebangsaan Pos Brooke, Gua Musang Program selama 3 hari 2 malam amat bermakna bagi guru pelatih yang begitu teruja kerana kali pertama  menjalankan program di sekolah Asli






Pegawai Pendidikan daerah Gua Musang








INSTITUT PENDIDIKAN GURU
KAMPUS KOTA BHARU
16109 PENGKALAN CHEPA,
KELANTAN.


KERTAS CADANGAN
Program Terapi Dalam Pendidikan Murid-Murid Orang Asli Tahun 5



TEMPAT
SK Pos Brooke, Gua Musang, Kelantan



TARIKH
21 - 23 Mac 2016
(Isnin, Selasa, Rabu)


ANJURAN
Jabatan Pendidikan Khas
Instistut Pendidikan Guru
Kampus Kota Bharu
1.0  PENGENALAN
Program Terapi Dalam Pendidikan Murid-Murid Orang Asli Tahun 5 ini dijalankan bagi memberikan pendedahan dan pengalaman yang baru kepada para guru pelatih dalam usaha menyalurkan ilmu pengetahuan kepada golongan ini. Guru-guru pelatih akan diberi peluang mengendalikan aktiviti-aktiviti pendidikan yang berunsurkan terapi. Pelbagai aktiviti terapi telah dirancang untuk dilaksanakan dalam program ini seperti terapi main, terapi fisio, terapi seni dan terapi muzik. Selain itu, berkonsepkan terapi dalam pendidikan, kajian ini juga menerapkan unsur didik hibur yang seperti ditekankan dalam KSSR.

2.0  RASIONAL
Program ini dijalankan selaras dengan keperluan guru pelatih untuk mempraktikkan asas-asas pengajaran dan pembelajaran yang telah dipelajari dalam mata pelajaran  Bahasa Melayu  Kontekstual (GBM 1103) dan Terapi dalam Pendidikan Pemulihan (PKP 1044). Fokus program ini adalah memberi peluang kepada guru pelatih untuk mengaplikasikan teori asas komunikasi secara kontekstual dengan menggunakan aspek lisan dan bukan lisan yang digarapkan dalam lingkungan kesantunan berbahasa yang baik. Guru pelatih juga akan diberikan peluang untuk mengaplikasikan terapi dalam pendidikan pemulihan kepada masyarakat asli supaya dapat membantu mereka yang mempunyai masalah dalam pembelajaran, seterusnya meningkatkan perasaan seronok dalam belajar.

3.0  MATLAMAT DAN OBJEKTIF
3.1  MATLAMAT
3.1.1      Mempraktikkan teori dan terapi yang telah kami pelajari dalam mata pelajaran Bahasa Melayu Kontekstual dan Terapi dalam Pendidikan Pemulihan agar ianya tidak hanya sekadar teori namun ianya selaras dengan pembinaan sahsiah yang sempurna dari segi aspek jasmani, emosi, rohani, intelek dan sosial.
3.1.2      Mendedahkan peserta dengan ilmu kemahiran berkomunikasi secara kontekstual yang meliputi kemahiran dalam komunikasi lisan dan bukan lisan dan melengkapkan peserta dengan kaedah terapi yang sesuai dengan masalah murid seperti yang terdapat dalam sukatan pelajaran GBM 1103 dan PKP 1044 yang wajib dipelajari.
3.1.3      Menambahkan pengetahuan budaya masyarakat di kawasan pedalaman Pos Brooke.
3.1.4      Mengasah bakat kepimpinan dalam kalangan guru pelatih supaya berani menyahut cabaran dan sanggup memikul tanggungjawab sebagai seorang pemimpin yang amanah dan berketerampilan.
3.1.5      Melahirkan generasi guru yang berkemahiran tinggi dalam pelbagai aspek ke arah tahap pendidikan yang sempurna.
3.1.6      Meningkatkan kemahiran interpersonal dan intrapersonal dalam kalangan peserta program.

3.2  OBJEKTIF
3.2.1      Peserta dapat mempraktikkan teori asas komunikasi secara kontekstual dengan lebih cekap dan berkesan serta dapat menjalankan aktiviti terapi dalam pendidikan secara lebih berkesan kepada murid.
3.2.2      Peserta dapat melaksanakan hasil penulisan berkaitan tajuk ‘Bahasa Dalam Komunikasi Bertulis’ dalam matepelajaran GBM 1103 dengan lebih baik di samping dapat mengintegrasikan aktiviti terapi dalam pengajaran dan pembelajaran.
3.2.3      Peserta juga akan dapat menguasai kaedah pengajaran yang berkaitan teori asas komunikasi secara kontekstual dan terapi dalam pendidikan pemulihan dengan lebih tepat dan efektif yang bersangkutan dengan sukatan pelajaran matapelajaran GBM 1103 dan PKP 1044.
3.2.4      Meningkatkan keyakinan diri peserta dan menggilap bakat kepimpinan yang ada dalam diri peserta.
3.2.5      Memberi peluang kepada guru-guru pelatih untuk mempraktikkan pengetahuan budaya dan bahasa yang akan dipelajari di kawasan pedalaman Pos Brooke.
3.2.6      Memberi maklumat situasi yang sebenar tentang kehidupan masyarakat  orang asli yang tinggal di kawasan pedalaman dengan perkembangan sistem pendidikan mereka.
3.2.7      Sebagai pendedahan untuk menjadi panduan kepada guru pelatih yang akan ditempatkan di sekolah-sekolah pedalaman pada masa yang akan datang.
3.2.8      Membina perwatakan guru yang mempunyai sahsiah bersepadu, beretika, berdisiplin, berpotensi dan berketerampilan selaras dengan Falsafah Pendidikan Guru.


4.0  NAMA KUMPULAN YANG TERLIBAT
Program Persedian Ijazah Sarjana Muda Perguruan (PPISMP) Pendidikan Pemulihan Dan Pendidikan Khas Semester Ambilan Jun 2015. Seramai 15 orang pelajar daripada PPISMP Pendidikan Pemulihan Semester 2 dan 1 orang pelajar daripada PPISMP Pendidikan Khas 1 Semester 2.

5.0  LOKASI
Sekolah Kebangsaan Pos Brooke, Gua Musang, Kelantan.

6.0  BILANGAN PESERTA
16 orang pelajar (2 Lelaki, 14 Perempuan)

7.0  TARIKH
Program ini akan diadakan selama 3 hari 2 malam pada 21 Mac sehingga 23 Mac 2016.

8.0  PENGANGKUTAN
Dari IPGKKB ke SK Pos Brooke memerlukan sebuah coster daripada pihak IPGKKB
(Rujuk Lampiran)

9.0  ATURCARA AKTIVITI
(Rujuk Lampiran A)

10.0  SENARAI NAMA PESERTA
(Rujuk Lampiran B)

11.0  ANGGARAN PERBELANJAAN
(Rujuk Lampiran C)

12.0  SENARAI PERALATAN DAN KEPERLUAN
(Rujuk Lampiran D)


13.0  AHLI JAWATANKUASA PROGRAM TERAPI PENDIDIKAN TAHUN 5
Ahli Jawatankuasa Induk

Penaung                                  : Tn. Hj. Hashim bin Deraman (P.S.K.Kelantan)
                                                  Pengarah
                                                  Institut Pendidikan Guru Kampus Kota Bharu

Penasihat                               : En. Azhari Bin Muhamood
                                                  Ketua Jabatan Pendidikan Khas
 
Pensyarah Penasihat              : Tn. Hj Nik Azhar bin Nik Ab. Rahman
                                               : Tn. Hj. Mohammad Shamsuddin bin Jamiran
                                               :Pn. Hjh. Narita binti Mohd Noor
                                                 


Ahli Jawatankuasa Kerja

PENGARAH PROGRAM      : NURAINA BINTI AYOB
TIMBALAN PENGARAH       : EVA CEZIA YAHYA
SETIAUSAHA                        : NUR SARAH HAWA BINTI HASSAN
BENDAHARI                          : ANIS FARHANA BINTI MOHAMAD ZAHIR
AHLIJAWATAN KUASA        :-
              i.        DOKUMENTASI             : NIK NUR IDDAYA BINTI ZURIZA
: TENGKU ZULAIKHA BINTI TENGKU ZAINAL
             ii.        PERSEGARAN                : NUR AMIRAH BINTI ZAKARIAH
: NUR AZWA NASHRA BINTI ADENAN
            iii.        PERALATAN                    : NUR SYAFIQAH BINTI DELLAH
: SITI NURRAISYAH BINTI IBARAHIM
           iv.        PENGANGKUTAN          : IDING ANAK CHANGGAU
: ABDUL MUTTAQIIN BIN AMIR AZHA
            v.        AKTIVITI                           : SHANIZA BINTI SIDI
: NUR ZAHIDAH BINTI ROSLEE
: SITI AISYAH BINTI SIFYAN
: AMIR ASYRAF BIN ABU BAKAR


14.0  PENUTUP
Program Terapi Dalam Pendidikan Murid-Murid Orang Asli Tahun 5 diharapkan dapat berjalan dengan lancar selaras dengan perancangan yang telah disediakan bersama dengan pelan tindakan di samping mencapai kesan positif hasil daripada objektif yang telah diwujudkan. Sesungguhnya, program ini akan membawa para bakal pendidik seperti kami iaitu guru pelatih PPISMP untuk lebih menghayati profesion perguruan dan membentuk sebuah pengurusan yang sempurna di samping memupuk semangat berdikari, toleransi, disiplin dan juga kerjasama dalam kumpulan. Program ini diharapkan mampu memberikan manfaat kepada guru-guru pelatih untuk mengaplikasikan segala ilmu dan pengetahuan berguna dengan sebaik-baiknya pada masa hadapan. Diharapkan agar program ini akan dapat memberi pengetahuan dan pengalaman yang lebih mendalam terutamanya mengenai budaya masyarakat orang asli khususnya dalam usaha untuk memantapkan proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah-sekolah pedalaman. Setinggi-tinggi harapan agar program ini dapat diluluskan oleh pihak pentadbir dan dapat dijalankan seperti mana yang telah dirancang.























Disediakan oleh:                                                           Disemak oleh:



(NUR SARAH HAWA HASSAN)                                 (HJ. NIK AZHAR BIN NIK ABD. RAHMAN)                                                                                            Setiausaha,                                                                   Penyelaras penasihat,
Program Terapi Tahun 5,                                              Jabatan Pendidikan Khas,                                                                      
Instistut Pendidikan Guru,                                             Instistut Pendidikan Guru,                                                                                                                
Kampus Kota Bharu,                                                     Kampus Kota Bharu,
Kelantan.                                                                       Kelantan.





Disokong oleh:                                                               Diluluskan oleh:



(AZHARI BIN MUHAMOOD)                                        (HAJI HASHIM BIN DERAMAN) P.S.K.Kelantan
Ketua jabatan,                                                                Pengarah,
Jabatan Pendidikan Khas,                                             Institut Pendidikan Guru,
Instistut Pendidikan Guru,                                              Kampus Kota Bharu
Kampus Kota Bharu,                                                      Kelantan.
Kelantan.











LAMPIRAN B

SENARAI NAMA PESERTA PROGRAM TERAPI PENDIDIKAN TAHUN 5

BIL
NAMA
NO. KAD PENGENALAN
NO TEL
1.    
ABDUL MUTTAQIIN BIN AMIR AZHA
970611-03-6123
013-9406970
2.    
AMIR ASHRAF BIN ABU BAKAR
971123-10-6051
017-6829503
3.    
ANIS FARHANA BINTI MOHAMAD ZAHIR
961125-02-5176
013-4624959
4.    
EVA CEZIA YAHYA
960618-13-6494
014-6803485
5.    
IDING ANAK CHANGGAU
951201-13-6670
019-4686983
6.    
NIK NUR IDDAYA BINTI ZURIZA
960731-11-5126
018-7889496
7.    
NOR AMIRAH BINTI ZAKARIAH
960823-01-5018
017-8426277
8.    
NUR AZWA NASHRA BINTI ADENAN
960720-03-5948
013-3926645
9.    
NUR SARAH HAWA BINTI HASSAN
960927-11-5136
013-9403595
10.                
NUR SYAFIQAH BINTI DELLAH
970917-11-5334
014-5402175
11.                
NUR ZAHIDAH BINTI ROSLEE
970901-03-5954
014-5103370
12.                
NURAINA BINTI AYOB
961217-03-6008
014-8417042
13.                
SHANIZA BINTI SIDI
960623-13-5488
010-9778296
14.                
SITI AISYAH BINTI SIFYAN
960507-05-5202
013-2506727
15.                
SITI NURRAISYAH BINTI IBARAHIM
960514-08-5688
011-10789605
16.                
TENGKU ZULAIKHA BINTI TENGKU ZAINAL
970719-01-6116
017-6855616








LAMPIRAN C

ANGGARAN PERBELANJAAN
1)      KOS KESELURUHAN

BIL
PERKARA
PERUNTUKAN
PERBELANJAAN
CATATAN

  1.  
Makan

6 kali makan untuk 3hari
RM480


  1.  
Pengangkutan

Pergi dan balik
RM80
RM80


  1.  
Saguhati

Biskut/
Tepung/
Gula-gula
RM100


  1.  
Hadiah

3 Hamper
RM60


  1.  
Asrama

RM5 x 16
RM80

Jumlah Perbelanjaan

                  RM800




2)      ANGGARAN PENDAPATAN

BIL
PERKARA
PERUNTUKAN
PERBELANJAAN
CATATAN
1.

Yuran Peserta
RM50 x 16
RM800

2.
Duit Kelas




3.

Sumbangan



Jumlah Perbelanjaan


RM800










LAMPIRAN D
SENARAI PERALATAN DAN KEPERLUAN

BIL
ALATAN
KUANTITI
1.        
Pembesar suara
1
2.        
Extension plug
2
3.        
Projector
1
4.        
Speaker
1
5.        
Air mineral
3 kotak
6.        
Plastik sampah
1 bungkus
7.        
Marker
1 kotak
8.        
Kertas mahjong
1 bundle
9.        
Laptop
2
10.    
KIV(mikrofon, projektor)
1
11.    
Tisu
3 kotak
12.    
Surat khabar
1 bundle















SENARAI SEMAK BARANG PERIBADI

BIL
PERKARA
1.        
Baju
2.        
Seluar
3.        
Tudung
4.        
Kasut getah
5.        
Selipar (jika perlu)
6.        
Tuala
7.        
Kelengkapan mandi
8.        
Kelengkapan solat
9.        
Beg plastik
10.    
Lampu suluh
11.    
Stoking
12.    
Gayung (jika perlu)
13.    
Pinggan, cawan dan sudu garfu
14.    
Selimut / Sweater (jika perlu)
15.    
Air mineral (jika perlu)
16.    
Buku catatan
17.    
Powerbank
18.    
Makanan ringan
19.    
Topi (jika perlu)
20.    
Cermin (jika perlu)
21.    
Tisu (jika perlu)
22.    
Bantal (jika perlu)



Tiada ulasan:

HENDROP MEMBACA