15 guru pelatih PPSIMP Pemulihan Sem 2 telah mengadakan program terapi pendidikan tahun 5 di Sekolah Kebangsaan Pos Brooke, Gua Musang Program selama 3 hari 2 malam amat bermakna bagi guru pelatih yang begitu teruja kerana kali pertama menjalankan program di sekolah Asli
Pegawai Pendidikan daerah Gua Musang |
INSTITUT PENDIDIKAN GURU
KAMPUS
KOTA BHARU
16109
PENGKALAN CHEPA,
KELANTAN.
KERTAS CADANGAN
Program Terapi
Dalam Pendidikan Murid-Murid Orang Asli Tahun 5
TEMPAT
SK
Pos Brooke, Gua Musang, Kelantan
TARIKH
21 - 23 Mac 2016
(Isnin, Selasa, Rabu)
ANJURAN
Jabatan Pendidikan Khas
Instistut Pendidikan Guru
Kampus Kota Bharu
1.0 PENGENALAN
Program Terapi Dalam Pendidikan Murid-Murid Orang Asli
Tahun 5 ini dijalankan bagi memberikan pendedahan dan pengalaman yang baru
kepada para guru pelatih dalam usaha menyalurkan ilmu pengetahuan kepada
golongan ini. Guru-guru pelatih akan diberi peluang mengendalikan
aktiviti-aktiviti pendidikan yang berunsurkan terapi. Pelbagai aktiviti terapi
telah dirancang untuk dilaksanakan dalam program ini seperti terapi main, terapi
fisio, terapi seni dan terapi muzik. Selain itu, berkonsepkan terapi dalam
pendidikan, kajian ini juga menerapkan unsur didik hibur yang seperti
ditekankan dalam KSSR.
2.0 RASIONAL
Program ini dijalankan selaras dengan keperluan guru
pelatih untuk mempraktikkan asas-asas pengajaran dan pembelajaran yang telah
dipelajari dalam mata pelajaran Bahasa
Melayu Kontekstual (GBM 1103) dan Terapi
dalam Pendidikan Pemulihan (PKP 1044). Fokus program ini adalah memberi peluang
kepada guru pelatih untuk mengaplikasikan teori asas komunikasi secara
kontekstual dengan menggunakan aspek lisan dan bukan lisan yang digarapkan
dalam lingkungan kesantunan berbahasa yang baik. Guru pelatih juga akan
diberikan peluang untuk mengaplikasikan terapi dalam pendidikan pemulihan kepada
masyarakat asli supaya dapat membantu mereka yang mempunyai masalah dalam
pembelajaran, seterusnya meningkatkan perasaan seronok dalam belajar.
3.0 MATLAMAT DAN OBJEKTIF
3.1 MATLAMAT
3.1.1
Mempraktikkan teori dan terapi yang
telah kami pelajari dalam mata pelajaran Bahasa Melayu Kontekstual dan Terapi
dalam Pendidikan Pemulihan agar ianya tidak hanya sekadar teori namun ianya
selaras dengan pembinaan sahsiah yang sempurna dari segi aspek jasmani, emosi,
rohani, intelek dan sosial.
3.1.2
Mendedahkan peserta dengan ilmu
kemahiran berkomunikasi secara kontekstual yang meliputi kemahiran dalam
komunikasi lisan dan bukan lisan dan melengkapkan peserta dengan kaedah terapi
yang sesuai dengan masalah murid seperti yang terdapat dalam sukatan pelajaran
GBM 1103 dan PKP 1044 yang wajib dipelajari.
3.1.3
Menambahkan pengetahuan budaya
masyarakat di kawasan pedalaman Pos Brooke.
3.1.4
Mengasah bakat kepimpinan dalam
kalangan guru pelatih supaya berani menyahut cabaran dan sanggup memikul
tanggungjawab sebagai seorang pemimpin yang amanah dan berketerampilan.
3.1.5
Melahirkan generasi guru yang
berkemahiran tinggi dalam pelbagai aspek ke arah tahap pendidikan yang
sempurna.
3.1.6
Meningkatkan kemahiran interpersonal
dan intrapersonal dalam kalangan peserta program.
3.2 OBJEKTIF
3.2.1
Peserta dapat mempraktikkan teori asas
komunikasi secara kontekstual dengan lebih cekap dan berkesan serta dapat
menjalankan aktiviti terapi dalam pendidikan secara lebih berkesan kepada
murid.
3.2.2
Peserta dapat melaksanakan hasil
penulisan berkaitan tajuk ‘Bahasa Dalam Komunikasi Bertulis’ dalam
matepelajaran GBM 1103 dengan lebih baik di samping dapat mengintegrasikan
aktiviti terapi dalam pengajaran dan pembelajaran.
3.2.3
Peserta juga akan dapat menguasai
kaedah pengajaran yang berkaitan teori asas komunikasi secara kontekstual dan
terapi dalam pendidikan pemulihan dengan lebih tepat dan efektif yang
bersangkutan dengan sukatan pelajaran matapelajaran GBM 1103 dan PKP 1044.
3.2.4
Meningkatkan keyakinan diri peserta
dan menggilap bakat kepimpinan yang ada dalam diri peserta.
3.2.5
Memberi peluang kepada guru-guru
pelatih untuk mempraktikkan pengetahuan budaya dan bahasa yang akan dipelajari
di kawasan pedalaman Pos Brooke.
3.2.6
Memberi maklumat situasi yang sebenar
tentang kehidupan masyarakat orang asli
yang tinggal di kawasan pedalaman dengan perkembangan sistem pendidikan mereka.
3.2.7
Sebagai pendedahan untuk menjadi
panduan kepada guru pelatih yang akan ditempatkan di sekolah-sekolah pedalaman
pada masa yang akan datang.
3.2.8
Membina perwatakan guru yang mempunyai
sahsiah bersepadu, beretika, berdisiplin, berpotensi dan berketerampilan
selaras dengan Falsafah Pendidikan Guru.
4.0 NAMA KUMPULAN YANG TERLIBAT
Program Persedian Ijazah Sarjana Muda Perguruan (PPISMP)
Pendidikan Pemulihan Dan Pendidikan Khas Semester Ambilan Jun 2015. Seramai 15
orang pelajar daripada PPISMP Pendidikan Pemulihan Semester 2 dan 1 orang
pelajar daripada PPISMP Pendidikan Khas 1 Semester 2.
5.0 LOKASI
Sekolah
Kebangsaan Pos Brooke, Gua Musang, Kelantan.
6.0 BILANGAN PESERTA
16
orang pelajar (2 Lelaki, 14 Perempuan)
7.0 TARIKH
Program
ini akan diadakan selama 3 hari 2 malam pada 21 Mac sehingga 23 Mac 2016.
8.0 PENGANGKUTAN
Dari
IPGKKB ke SK Pos Brooke memerlukan sebuah coster daripada pihak IPGKKB
(Rujuk
Lampiran)
9.0 ATURCARA AKTIVITI
(Rujuk
Lampiran A)
10.0 SENARAI NAMA PESERTA
(Rujuk
Lampiran B)
11.0 ANGGARAN PERBELANJAAN
(Rujuk
Lampiran C)
12.0 SENARAI PERALATAN DAN KEPERLUAN
(Rujuk
Lampiran D)
13.0 AHLI JAWATANKUASA PROGRAM TERAPI
PENDIDIKAN TAHUN 5
Ahli
Jawatankuasa Induk
Penaung :
Tn. Hj. Hashim bin Deraman (P.S.K.Kelantan)
Pengarah
Institut Pendidikan Guru Kampus Kota Bharu
Penasihat : En. Azhari Bin
Muhamood
Ketua Jabatan Pendidikan Khas
Pensyarah Penasihat :
Tn. Hj Nik Azhar bin Nik Ab. Rahman
: Tn. Hj. Mohammad Shamsuddin bin Jamiran
:Pn. Hjh. Narita binti Mohd Noor
Ahli
Jawatankuasa Kerja
PENGARAH PROGRAM :
NURAINA BINTI AYOB
TIMBALAN PENGARAH :
EVA CEZIA YAHYA
SETIAUSAHA :
NUR SARAH HAWA BINTI HASSAN
BENDAHARI :
ANIS FARHANA BINTI MOHAMAD ZAHIR
AHLIJAWATAN KUASA :-
i.
DOKUMENTASI : NIK NUR IDDAYA
BINTI ZURIZA
: TENGKU ZULAIKHA BINTI TENGKU ZAINAL
ii.
PERSEGARAN : NUR AMIRAH BINTI ZAKARIAH
: NUR AZWA NASHRA BINTI ADENAN
iii.
PERALATAN : NUR SYAFIQAH BINTI DELLAH
: SITI NURRAISYAH BINTI IBARAHIM
iv.
PENGANGKUTAN : IDING ANAK CHANGGAU
: ABDUL MUTTAQIIN BIN AMIR AZHA
v.
AKTIVITI : SHANIZA BINTI SIDI
: NUR ZAHIDAH BINTI ROSLEE
: SITI AISYAH BINTI SIFYAN
:
AMIR ASYRAF BIN ABU BAKAR
14.0 PENUTUP
Program Terapi Dalam Pendidikan
Murid-Murid Orang Asli Tahun 5 diharapkan dapat berjalan dengan lancar selaras
dengan perancangan yang telah disediakan bersama dengan pelan tindakan di
samping mencapai kesan positif hasil daripada objektif yang telah diwujudkan.
Sesungguhnya, program ini akan membawa para bakal pendidik seperti kami iaitu
guru pelatih PPISMP untuk lebih menghayati profesion perguruan dan membentuk
sebuah pengurusan yang sempurna di samping memupuk semangat berdikari,
toleransi, disiplin dan juga kerjasama dalam kumpulan. Program ini diharapkan
mampu memberikan manfaat kepada guru-guru pelatih untuk mengaplikasikan segala
ilmu dan pengetahuan berguna dengan sebaik-baiknya pada masa hadapan.
Diharapkan agar program ini akan dapat memberi pengetahuan dan pengalaman yang
lebih mendalam terutamanya mengenai budaya masyarakat orang asli khususnya dalam
usaha untuk memantapkan proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah-sekolah
pedalaman. Setinggi-tinggi harapan agar program ini dapat diluluskan oleh pihak
pentadbir dan dapat dijalankan seperti mana yang telah dirancang.
Disediakan oleh:
Disemak oleh:
(NUR SARAH HAWA
HASSAN) (HJ.
NIK AZHAR BIN NIK ABD. RAHMAN)
Setiausaha,
Penyelaras penasihat,
Program Terapi Tahun 5, Jabatan Pendidikan Khas,
Instistut Pendidikan Guru, Instistut
Pendidikan Guru,
Kampus Kota Bharu, Kampus Kota Bharu,
Kelantan.
Kelantan.
Disokong oleh: Diluluskan oleh:
(AZHARI BIN
MUHAMOOD) (HAJI
HASHIM BIN DERAMAN) P.S.K.Kelantan
Ketua jabatan,
Pengarah,
Jabatan Pendidikan Khas, Institut Pendidikan Guru,
Instistut Pendidikan Guru, Kampus Kota Bharu
Kampus Kota Bharu, Kelantan.
Kelantan.
LAMPIRAN
B
SENARAI NAMA PESERTA PROGRAM TERAPI PENDIDIKAN TAHUN 5
BIL
|
NAMA
|
NO. KAD PENGENALAN
|
NO TEL
|
1.
|
ABDUL
MUTTAQIIN BIN AMIR AZHA
|
970611-03-6123
|
013-9406970
|
2.
|
AMIR
ASHRAF BIN ABU BAKAR
|
971123-10-6051
|
017-6829503
|
3.
|
ANIS
FARHANA BINTI MOHAMAD ZAHIR
|
961125-02-5176
|
013-4624959
|
4.
|
EVA
CEZIA YAHYA
|
960618-13-6494
|
014-6803485
|
5.
|
IDING
ANAK CHANGGAU
|
951201-13-6670
|
019-4686983
|
6.
|
NIK
NUR IDDAYA BINTI ZURIZA
|
960731-11-5126
|
018-7889496
|
7.
|
NOR
AMIRAH BINTI ZAKARIAH
|
960823-01-5018
|
017-8426277
|
8.
|
NUR
AZWA NASHRA BINTI ADENAN
|
960720-03-5948
|
013-3926645
|
9.
|
NUR
SARAH HAWA BINTI HASSAN
|
960927-11-5136
|
013-9403595
|
10.
|
NUR
SYAFIQAH BINTI DELLAH
|
970917-11-5334
|
014-5402175
|
11.
|
NUR
ZAHIDAH BINTI ROSLEE
|
970901-03-5954
|
014-5103370
|
12.
|
NURAINA
BINTI AYOB
|
961217-03-6008
|
014-8417042
|
13.
|
SHANIZA
BINTI SIDI
|
960623-13-5488
|
010-9778296
|
14.
|
SITI
AISYAH BINTI SIFYAN
|
960507-05-5202
|
013-2506727
|
15.
|
SITI
NURRAISYAH BINTI IBARAHIM
|
960514-08-5688
|
011-10789605
|
16.
|
TENGKU
ZULAIKHA BINTI TENGKU ZAINAL
|
970719-01-6116
|
017-6855616
|
LAMPIRAN
C
ANGGARAN
PERBELANJAAN
1)
KOS
KESELURUHAN
BIL
|
PERKARA
|
PERUNTUKAN
|
PERBELANJAAN
|
CATATAN
|
|
Makan
|
6 kali makan untuk 3hari
|
RM480
|
|
|
Pengangkutan
|
Pergi dan balik
RM80
|
RM80
|
|
|
Saguhati
|
Biskut/
Tepung/
Gula-gula
|
RM100
|
|
|
Hadiah
|
3 Hamper
|
RM60
|
|
|
Asrama
|
RM5 x 16
|
RM80
|
|
Jumlah Perbelanjaan
|
RM800
|
2)
ANGGARAN
PENDAPATAN
BIL
|
PERKARA
|
PERUNTUKAN
|
PERBELANJAAN
|
CATATAN
|
1.
|
Yuran
Peserta
|
RM50 x 16
|
RM800
|
|
2.
|
Duit
Kelas
|
|||
3.
|
Sumbangan
|
|||
Jumlah Perbelanjaan
|
RM800
|
LAMPIRAN D
SENARAI
PERALATAN DAN KEPERLUAN
BIL
|
ALATAN
|
KUANTITI
|
1.
|
Pembesar suara
|
1
|
2.
|
Extension plug
|
2
|
3.
|
Projector
|
1
|
4.
|
Speaker
|
1
|
5.
|
Air mineral
|
3 kotak
|
6.
|
Plastik sampah
|
1 bungkus
|
7.
|
Marker
|
1 kotak
|
8.
|
Kertas mahjong
|
1 bundle
|
9.
|
Laptop
|
2
|
10.
|
KIV(mikrofon, projektor)
|
1
|
11.
|
Tisu
|
3 kotak
|
12.
|
Surat khabar
|
1 bundle
|
SENARAI
SEMAK BARANG PERIBADI
BIL
|
PERKARA
|
1.
|
Baju
|
2.
|
Seluar
|
3.
|
Tudung
|
4.
|
Kasut
getah
|
5.
|
Selipar
(jika perlu)
|
6.
|
Tuala
|
7.
|
Kelengkapan
mandi
|
8.
|
Kelengkapan
solat
|
9.
|
Beg
plastik
|
10.
|
Lampu
suluh
|
11.
|
Stoking
|
12.
|
Gayung
(jika perlu)
|
13.
|
Pinggan,
cawan dan sudu garfu
|
14.
|
Selimut
/ Sweater (jika perlu)
|
15.
|
Air
mineral (jika perlu)
|
16.
|
Buku
catatan
|
17.
|
Powerbank
|
18.
|
Makanan
ringan
|
19.
|
Topi
(jika perlu)
|
20.
|
Cermin
(jika perlu)
|
21.
|
Tisu (jika
perlu)
|
22.
|
Bantal
(jika perlu)
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan